SFbBox by website
Z wielkim smutkiem zawiadamiamy, że 15 kwietnia 2024 r. zmarł Lucjan Ocias, malarz, architekt, członek Grupy „ZAMEK”, wieloletni członek Związku Polskich Artystów Plastyków w Lublinie. Rodzinie i przyjaciołom zmarłego składamy szczere wyrazy współczucia. Uroczystości pogrzebowe odbędą się dnia 22 kwietnia 2024 r. o godz. 13:00 w Kaplicy cmentarnej przy ul. Lipowej w Lublinie.
Lucjan Ocias
Ukończył studia na Wydziale Filozofii Tradycyjnej Instytutu Filozoficznego w Krakowie, oraz Wydziału Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w 1956 r. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1962 r. Członek awangardowej lubelskiej grupy ,,Zamek”. W dorobku artystycznym udział w kilkudziesięciu wystawach malarskich w Polsce i zagranicą m.in.:
Wystawa w Galerii Krzywego Koła w Warszawie 1957 r.;
Wstawa plastyków amatorów i Nikifora (katalog wystawy, WRZZ, ZPAP, Lublin 1956);
Wystawa malarstwa, rzeźby, grafiki, BWA, Lublin Luty-Marzec 1966;
I Ogólnopolski Przegląd Plakatu Muzealnego i Ochrony Zabytków Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl 1969;
Współczesne malarstwo lubelskie, Muzeum Okręgowe, Lublin-Debrecyn, kwiecień 1974;
cykliczne wystawy Wschodni Salon Sztuki; Galeria ,,Pod Podłogą” ZPAP, Lublin 2000,
Triennale Rysunku, Wrocław 1971 Międzynarodowa wystawa ,,Proti Valce”, Karlowe Wary, Czechosłowacja, 1971r.
Osiągnięcia naukowe m.in.:
Ocias Lucjan, Raz Jeszcze o twórczości Wł. Filipiaka, ,,Kurier Lubelski” 1964, 31 Lipca,
Ocias Lucjan, Parę słów o środowisku plastycznym, ,,Kurier Lubelski” 1964, 23 grudnia,
Ocias Lucjan, Ostatni z Pierwszych? ,,Kurier Lubelski” 1973, 8 Kwietnia,
Ocias Lucjan, Jaka rola plastyków? ,,Kurier Lubelski” 1979, 24 Czerwca.
Liczne projekty scenografii i aranżacji wnętrz użyteczności publicznej m.in.:
Autor Scenografii Kaper Królewski, Muzeum Ziemi Zamojskiej, reż. A Tomaszek, 1972; Sale Urzędu Stanu Cywilnego w Starym Zamościu.
Nagrody i Wyróżnienia:
I Ogólnopolski Przegląd Plakatu Muzealnego i Ochrony Zabytków, Przemyśl 1969 – wyróżnienie,
Konkurs na aranżacje Kościoła, Muzeum Diecezjalne Lublin – I Nagroda.
Udział W licznych plenerach i sympozjach artystycznych m.in. III Międzynarodowy konkurs ,,Przeciw Wojnie” Muzeum na Majdanku 1971 r. – Wyróżnienie i zakup przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Charakterystyka twórczości – Autor tworzył obrazy w konwencji abstrakcyjnej i figuracji barwnej, utrzymane w trzech poetykach, które sam autor określał jako ,,malowanie iluzjonistyczne”, ,,kształtowanie masy szpachlowej”, ,,malarstwo autokreacyjnej materii” – grupę II i III cechuje inwencja fakturowa i kolorystyczna. Świadomość artystyczną autora określała, eliminacja przestrzeni iluzjonistycznej, które w obrazach stwarza formy taktyczne- zdaniem autora, mają obejmować zarówno sferę dzieła jako fizycznego konkretu, jak i jego walory tektoniczne oraz haptyczne.
Zaproszenie na Wernisaż wystawy :
Agnieszki Jankowskiej i Wojciecha Mendzelewskiego
,,Matryce Pamięci"
Wernisaż 26 kwietnia ( piątek ) 2024 r. o godz. 18.00
Puławski Ośrodek Kultury ,,Dom Chemika”
„Gabinety historii naturalnej Lublina” to wystawa o wyjątkowym charakterze. Wynika to przede wszystkim z faktu, ze patronuje jej idea działalności interdyscyplinarnej, której zasadą jest przekraczanie granic oraz łączenie różnych dziedzin wiedzy oraz praktyki artystycznej.
Pomyślana z tak dużym rozmachem aktywność jest cenna, bowiem prowadzi do wytworzenia nowych konfiguracji pojęciowych oraz estetycznych, a także otwiera przestrzeń do refleksji nad otaczającą nas rzeczywistością. Jest to szczególnie istotne dziś, w epoce, którą uczeni coraz powszechniej określają mianem epoki antropocenu, charakteryzującej się tym, że człowiek za sprawą coraz bardziej intensywnej (oraz destrukcyjnej) działalności zaczął wpływać na ekosystem całej planety. Z tego względu obecny w pracach Artystki wątek refleksji nad przyrodą jest dziś szczególnie ważny, ponieważ pozwala nam spojrzeć na świat natury z innej, a jednocześnie bardzo pouczającej perspektywy. Człowiek współczesny uczy się dostrzegać przyrodę na nowo, zaś sztuka stanowi bardzo ważne ogniwo tego procesu. Prezentowana na naszej ekspozycji twórczość Krystyny Rudzkiej-Przychody pokazuje, jak powinna dziś wyglądać działalność interdyscyplinarna, która zaprasza do wspólnej refleksji nad światem. Ważnym elementem takiej aktywności jest przekraczanie granic poszczególnych sztuk, dzięki czemu Zwiedzający mają okazję przekonać się, jak wygląda współpraca między Malarką a autorami książek, a przede wszystkim: jak powinien wyglądać dialog między obrazem i słowem.
SFbBox by website