SFbBox by website
Z wielkim smutkiem zawiadamiamy, że 15 kwietnia 2024 r. zmarł Lucjan Ocias, malarz, architekt, członek Grupy „ZAMEK”, wieloletni członek Związku Polskich Artystów Plastyków w Lublinie. Rodzinie i przyjaciołom zmarłego składamy szczere wyrazy współczucia. Uroczystości pogrzebowe odbędą się dnia 22 kwietnia 2024 r. o godz. 13:00 w Kaplicy cmentarnej przy ul. Lipowej w Lublinie.
Lucjan Ocias
Ukończył studia na Wydziale Filozofii Tradycyjnej Instytutu Filozoficznego w Krakowie, oraz Wydziału Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w 1956 r. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1962 r. Członek awangardowej lubelskiej grupy ,,Zamek”. W dorobku artystycznym udział w kilkudziesięciu wystawach malarskich w Polsce i zagranicą m.in.:
Wystawa w Galerii Krzywego Koła w Warszawie 1957 r.;
Wstawa plastyków amatorów i Nikifora (katalog wystawy, WRZZ, ZPAP, Lublin 1956);
Wystawa malarstwa, rzeźby, grafiki, BWA, Lublin Luty-Marzec 1966;
I Ogólnopolski Przegląd Plakatu Muzealnego i Ochrony Zabytków Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl 1969;
Współczesne malarstwo lubelskie, Muzeum Okręgowe, Lublin-Debrecyn, kwiecień 1974;
cykliczne wystawy Wschodni Salon Sztuki; Galeria ,,Pod Podłogą” ZPAP, Lublin 2000,
Triennale Rysunku, Wrocław 1971 Międzynarodowa wystawa ,,Proti Valce”, Karlowe Wary, Czechosłowacja, 1971r.
Osiągnięcia naukowe m.in.:
Ocias Lucjan, Raz Jeszcze o twórczości Wł. Filipiaka, ,,Kurier Lubelski” 1964, 31 Lipca,
Ocias Lucjan, Parę słów o środowisku plastycznym, ,,Kurier Lubelski” 1964, 23 grudnia,
Ocias Lucjan, Ostatni z Pierwszych? ,,Kurier Lubelski” 1973, 8 Kwietnia,
Ocias Lucjan, Jaka rola plastyków? ,,Kurier Lubelski” 1979, 24 Czerwca.
Liczne projekty scenografii i aranżacji wnętrz użyteczności publicznej m.in.:
Autor Scenografii Kaper Królewski, Muzeum Ziemi Zamojskiej, reż. A Tomaszek, 1972; Sale Urzędu Stanu Cywilnego w Starym Zamościu.
Nagrody i Wyróżnienia:
I Ogólnopolski Przegląd Plakatu Muzealnego i Ochrony Zabytków, Przemyśl 1969 – wyróżnienie,
Konkurs na aranżacje Kościoła, Muzeum Diecezjalne Lublin – I Nagroda.
Udział W licznych plenerach i sympozjach artystycznych m.in. III Międzynarodowy konkurs ,,Przeciw Wojnie” Muzeum na Majdanku 1971 r. – Wyróżnienie i zakup przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Charakterystyka twórczości – Autor tworzył obrazy w konwencji abstrakcyjnej i figuracji barwnej, utrzymane w trzech poetykach, które sam autor określał jako ,,malowanie iluzjonistyczne”, ,,kształtowanie masy szpachlowej”, ,,malarstwo autokreacyjnej materii” – grupę II i III cechuje inwencja fakturowa i kolorystyczna. Świadomość artystyczną autora określała, eliminacja przestrzeni iluzjonistycznej, które w obrazach stwarza formy taktyczne- zdaniem autora, mają obejmować zarówno sferę dzieła jako fizycznego konkretu, jak i jego walory tektoniczne oraz haptyczne.
Zaproszenie na Wernisaż wystawy :
Agnieszki Jankowskiej i Wojciecha Mendzelewskiego
,,Matryce Pamięci"
Wernisaż 26 kwietnia ( piątek ) 2024 r. o godz. 18.00
Puławski Ośrodek Kultury ,,Dom Chemika”
„Gabinety historii naturalnej Lublina” to wystawa o wyjątkowym charakterze. Wynika to przede wszystkim z faktu, ze patronuje jej idea działalności interdyscyplinarnej, której zasadą jest przekraczanie granic oraz łączenie różnych dziedzin wiedzy oraz praktyki artystycznej.
Pomyślana z tak dużym rozmachem aktywność jest cenna, bowiem prowadzi do wytworzenia nowych konfiguracji pojęciowych oraz estetycznych, a także otwiera przestrzeń do refleksji nad otaczającą nas rzeczywistością. Jest to szczególnie istotne dziś, w epoce, którą uczeni coraz powszechniej określają mianem epoki antropocenu, charakteryzującej się tym, że człowiek za sprawą coraz bardziej intensywnej (oraz destrukcyjnej) działalności zaczął wpływać na ekosystem całej planety. Z tego względu obecny w pracach Artystki wątek refleksji nad przyrodą jest dziś szczególnie ważny, ponieważ pozwala nam spojrzeć na świat natury z innej, a jednocześnie bardzo pouczającej perspektywy. Człowiek współczesny uczy się dostrzegać przyrodę na nowo, zaś sztuka stanowi bardzo ważne ogniwo tego procesu. Prezentowana na naszej ekspozycji twórczość Krystyny Rudzkiej-Przychody pokazuje, jak powinna dziś wyglądać działalność interdyscyplinarna, która zaprasza do wspólnej refleksji nad światem. Ważnym elementem takiej aktywności jest przekraczanie granic poszczególnych sztuk, dzięki czemu Zwiedzający mają okazję przekonać się, jak wygląda współpraca między Malarką a autorami książek, a przede wszystkim: jak powinien wyglądać dialog między obrazem i słowem.
,,W czerni i bieli. Portrety”
Wernisaż: 5 kwietnia (piątek) 2024 r. o godz. 18.00
Muzeum im Józefa Czechowicza w Lublinie
ul. Złota 3
… mój najnowszy cykl, w trakcie realizacji… inspirowany jest starymi fotografiami Stosuję reedycję , temat transponuję na język malarski z wykorzystaniem czerni , rzadziej sepii ale zawsze białego korektora. Postaci przedstawione na obrazach są przeważnie anonimowe. Interesuje mnie w nich wyłącznie charakter danej postaci i rysunek twarzy. Buduję go używając autorskiej techniki. Nie używam białej, gładkiej, idealnej, powierzchownej farby, używam korektora, którego chropowaty rysunek ,,postarza” obraz, tworzy współczesne krakelury. Przedstawione postaci zyskują zmarszczek. Temat utrwalam na płótnie zagruntowanym na czarno i zamiast wymazywać coś, co już było, tworzę nową rzeczywistość, powołuję do życia człowieka dojrzałego, który patrzy na mnie prosto w oczy, odwraca się profilem lub stoi do odbiorcy tyłem. Bohater moich portretów prezentuje różne cechy, typowe dla niego, świadczą o tym tytuły prac; ciekawość, dojrzałość, młodość, przemijanie… , możemy w nich przeglądać się jak w lustrze gdyż dotyczą każdego z nas. Cykl stanowi pretekst opowiedzenia o człowieku , o jego charakterze, jego słabościach, przywarach, o tym co jest problemem i naszym ludzkim zmaganiem ze sprawami trudnymi, cielesnymi, które są dla nas codzienne i nieuniknione. Agnieszka Wójtowicz
O Wystawie
pejzaże jak piasek
w klepsydrze czasu płyną
wieczna zmiana
Anna Fic-Lazor
Dla mnie malowanie pejzażu to kwestia osobistego doświadczenia i spojrzenia na świat. To kwestia mojego nastroju wczoraj, dzisiaj, jutro. Każdy pejzaż jest inny, niepowtarzalny i zmienny. Dlatego jest wyzwaniem, ale także daje przyjemność i satysfakcję. Aby namalować pejzaż myślę, że trzeba najpierw go zobaczyć, a potem poczuć. Obserwacja natury jest podstawą, pozwala na zapoznanie się z formami, kolorami, światłem i cieniem, które tworzą krajobraz. Wymaga to uwagi, skupienia i cierpliwości, ponieważ pejzaż nie jest statyczny, ale dynamiczny i ulotny. Zmienia się w zależności od pory dnia, roku, pogody i właśnie – mojego nastroju, mojego spojrzenia przez okno na łąkę, drzewo, poranną mgłę w letni poranek.
Ale malowanie pejzażu dla mnie to nie tylko odtwarzanie rzeczywistości. To także tworzenie nowej, oddającej moje subiektywne wrażenia związane z obserwowanymi zjawiskami. Dla mnie to dialog z naturą i ze sobą. Daje radość, zaspokaja potrzebę twórczości i nieustannie rozwija wrażliwość.
Obecny projekt to efekt przemyśleń nad zmiennością natury, ulotnością zaobserwowanego widoku, przemijaniem. Prezentowane na wystawie prace wykonane są w technice akwareli. Pejzaże zamknięte w kształcie klepsydry są ulotne, przenikają jeden w drugi, jak pory roku. Są trochę moją zabawą, ale też skłaniają do zastanowienia się nad naturą. Uzupełnieniem cyklu „klepsydr” są pejzaże, jak zawsze z mojej okolicy, fragment cyklu „Drzewo” oraz kilka widoków mojego rodzinnego miasta Lublina.
Anna Fic-Lazor
Biogram
Absolwentka PLSP w Lublinie. Studia na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie (1988). Malarstwo w pracowni D. Makowskiej i R. Ziemskiego, rysunek w pracowni S. Damskiego i M. Nowińskiego. Od 1987 do 2023 zawodowo związana z muzeum w Kozłówce. Prowadzi działalność związaną z ochroną dóbr kultury. Członkini ZPAP, od 2023 pełni funkcję wiceprezeski w Zarządzie Okręgu Lubelskiego, działa też w Lubelskim Oddziale Stowarzyszenia Muzealników Polskich. Odznaczona Złotą Odznaką „Za opiekę nad zabytkami”, honorowym medalem im. Bohdana Marconiego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi oraz Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Zajmuje się konserwacją zabytków, szczególnie malarstwa i rzemiosła artystycznego, oraz projektowaniem graficznym publikacji książkowych i kalendarzy, a także grafiką i rysunkiem wydawniczym. Jest autorką scenografii kilkudziesięciu wystaw w muzeum w Kozłówce. Uprawia olej, akwarelę, gwasz, pastel, fotografię. W twórczości artystycznej zajmuje się głównie studium krajobrazu, mającego silny związek z polską tradycją obrazowania natury, często zawartego w miniaturowych formach pejzażowych. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Wystawa czynna do 21 kwietnia 2024 r.
SFbBox by website